Verslag algemene ledenvergadering van 19 april 2022
Digitale nieuwsbrief #6 – 2022/09

Nieuwsbrief #6 2022/09

Nieuwsbrief Poldertuin | ’t Vissertje september 2022

Wat mededelingen van huishoudelijke aard

Voortgang camera’s 

Op de Poldertuin en ’t Vissertje hangen er enkele camera’s. Een gedeelte is nog niet opgehangen. Het ophangen heeft vertraging opgelopen omdat we een probleempje hebben met het elektra. Als alles werkt en opgehangen is, zullen wij je uiteraard op de hoogte stellen.

 

Nieuw facturatiepakket!

Met ingang van 1 oktober gaat de vereniging werken met een ander facturatiepakket. Dit betekent dat Esther meer zelf kan doen en dat we als vereniging minder afhankelijk zijn van een administratiekantoor. Het administratiekantoor blijft en kan nog steeds met ons meekijken.

Bezoek statenlid de heer Lutmers
Op maandag 22 augustus heeft het bestuur een gesprek gehad met de heer Rien Lutmers, statenlid van de provincie Zuid-Holland.
Het was een aangenaam gesprek. Hij heeft het bestuur bijgepraat over de pilot die nog steeds loopt binnen de provincie over permanente bewoning. De heer Lutmers heeft een paar dagen na het gesprek met het bestuur ook een bezoek gebracht aan Molenlanden. Hij heeft zich laten bijpraten over het traject dat Molenlanden heeft gevolgd om de woonparken om te zetten in buurtschappen. Het bestuur heeft van hem informatie ontvangen hoe dit aan te pakken en wij hebben inmiddels een contactpersoon bij Molenlanden. Het bestuur gaat contact opnemen met de verantwoordelijke van Molenlanden.

 

Bezoek aan wethouder Frans Klovert

Op 29 december 2021 heeft het bestuur een gesprek gehad met Frans Klovert van D66. Ook dit was een prettig gesprek en het bestuur gaat hier een vervolg aan geven.

De heer Klovert is nu de opvolger van de heer Hordijk. In zijn portefeuille jeugd, gezondheid en cultuur zit onder andere ook de toekomstverkenning recreatieparken. Dit gesprek vindt op donderdag 22 september plaats.

 

En dan dit

Oosteinde 9, fam. den Hollander

Zoals jullie wellicht weten kun je bij het huis van familie den Hollander tussen De Poldertuin en Klein Moordrecht overtallig hout kwijt. De familie den Hollander heeft aangegeven dat als je hout over hebt, dit eerst te melden bij hen. Er blikt te vaak ander materiaal te worden gedeponeerd.

  • Privételefoon van Esther

    Dit onderwerp komt steeds weer terug in de afgelopen nieuwsbrieven. Nog steeds wordt Esther op haar privételefoon gebeld en geappt.
    Jullie kunnen Esther op alle werkdagen, behalve woensdag, tijdens kantooruren van 9.30 tot 13.30 uur bereiken op telefoonnummer 0182-373155. Wil je informatie, stuur altijd een mail naar info@poldertuin-vissertje.nl. 
    Esther zal in haar vrije tijd de telefoon en app niet beantwoorden maar alleen reageren via de e-mail.

Nederland en de rest van de wereld is in de ban van de energie- en gasprijzen. Wij krijgen momenteel veel vragen of de leden nog een ‘naheffing’ gaan krijgen. Dit is niet het geval.

Wij hebben een vast contract met Eneco en die loopt in december 2023 af!

 

Terug naar erfgrens

Zoals al eerder aangekondigd in de Algemene Ledenvergadering van 6 oktober 2021 hebben wij vorig jaar alle kavels laten opmeten. Dit heeft het bestuur gedaan voor de toekomst. Ook in verband met eventuele permanente bewoning en MIOP. Er is afgesproken dat onze leden 3 snoeirondes de tijd hadden om terug te gaan naar de erfgrens. Inmiddels zijn er twee snoeirondes geweest en de laatste snoeironde staat voor de deur. Na deze snoeironde van eind oktober zal het bestuur individueel in gesprek gaan met degene die niet in staat is om tot zijn/haar erfgrens terug te snoeien, om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Dus gebruik deze snoeironde om terug te gaan naar de erfgrens, dat scheelt een boel discussie.

Vakantiesluiting

In de herfstvakantie is het kantoor gesloten van maandag 24 oktober t/m vrijdag 28 oktober.

Mocht je in deze periode iets kwijt willen of een vraag willen stellen, mail dit dan naar info@poldertuin-vissertje.nl. Als het urgent is, reageert het bestuur hier snel op.

Voor echt spoedeisende zaken en noodgevallen kun je bellen naar 06-54284450.

Wist je dat……….?

Het Hoogheemraadschap zelf het riet aan de ringvaart heeft gemaaid zonder een telefoontje van de vereniging. De dijk aan de ringvaart opnieuw ingezaaid gaat worden.

De hanging baskets en bloembakken nog steeds vol in de bloei staan en tweewekelijks water en voeding krijgen. De bakken volgend jaar weer gevuld gaan worden.

De werf naast het kantoor een opknapbeurt krijgt. 

Esther op 30 september Sarah ziet en Willem op 19 oktober 65 jaar wordt. Twee bijzondere mensen met een bijzondere leeftijd. Mensen die altijd voor ons klaar staan mogen we dus in het zonnetje zetten.

Laten we op deze data aan Esther en Willen denken!

En dan nog een nazomer bericht

Het zal iedereen opgevallen zijn die regelmatig de dijk bezoekt.

De zwemsteigers zijn op de Poldertuin en ‘t Vissertje, met grote dank voor de hulp van een aantal bewoners en natuurlijk Willem, geïnstalleerd.

Veel van ons hebben hier al van genoten en met name de kinderen hebben ontzettend veel plezier.

Hoe fantastisch is het om onze zwoele zomers te genieten van onze mooie parken. Ons unieke plekje!

Belangrijke data om niet te vergeten

  • Groenafval: donderdag 28 oktober t/m zaterdag 30 oktober

  • Algemene Ledenvergadering: woensdag 2 november om 19.30 uur in ’t Zespunt te Moordrecht

  • Grofvuil: vrijdag 4 november

Tolerantie

En wederom is er een intolerantie tegenover berichtgevingen en opmerkingen die gaan over afspraken die we met elkaar hebben gemaakt:

  • stront van je hond opruimen (dus niet in een zakje doen en deze in de haag gooien)
  • geen afval van jezelf in andermans vuilnisbakken
  • als je aangesproken wordt op onderhoud van mandelige stukjes aan jouw tuin
  • respecteer privacy en rusttijden (lees: geen zwaar onderhoud op zondag en onnodig rijden op de laantjes)

Lieve medebewoners, ik zou graag positievere berichten willen plaatsen maar er is een minder goede trend dan voorheen zichtbaar. Niet op de inhoudelijke discussie maar wel op het gedrag van bewoners. Klaarblijkelijk mag je niet meer tegen iemand zeggen: ruim ff de rommel op voor je tuin, haal het onkruid, maak het pad even schoon van rommel, want dat staat beter. Nee, het gaat vaak in het gedrag de andere kant op: ik doe niks want mijn buurman…… vul het zelf maar in. We zullen de juiste dialoog, met met de juiste toon, met elkaar moeten oppakken. Ook als bestuur moeten we dit doen. We wonen hier met elkaar, we zorgen voor elkaars omgeving en daarmee automatisch voor die van onszelf. Daarmee wordt “de wereld” rond de parken beter en dan ook automatisch je eigen omgeving.

Ik prijs iedereen die het beste voorheeft met onze parken; en het moet gezegd…… er zijn hele toffe en mooie ontwikkelingen. Nieuwe mooie huizen, steigers, mooie feesten waar iedereen welkom is. Maar er zijn ook medebewoners die er met hun pet naar gooien en dat is jammer. We roepen iedereen op om elkaar met de juiste toon, en ja die van mij als bestuurder is ook af en toe geïrriteerd, persoonlijk te benaderen en te praten over onregelmatigheden en andere zaken die indruisen tegen afspraken die we met z’n allen gemaakt hebben en geaccepteerd hebben, Zie het huishoudelijk reglement. Dank jullie wel.

Wat is dit?

Mooie he, dan zijn er echt mensen in onze mooie “wijk” die honden hebben… plastic zakjes gebruiken waarin voorzien wordt door de vereniging (jaja je hoeft het zelf niet te betalen), de poep van hun hondje “opruimen” en het zomaar weg gooien, op de banken , in een haag….. fijn. Oja, en mijn hond doet dit nooooit. Klopt! het zijn de eigenaren…..

Goede zaken en ergenissen

Het gaat goed op de Poldertuin en ‘t Vissertje. Laantjes worden goed onderhouden, tuinen worden bijgewerkt en er wordt nieuwe aanwas geplant. Infrastructuur wordt aangepakt, allemaal positieve dingen. Binnenkort ook nieuwe steigers aan de boezemvaart. Heerlijk de zomer in op deze manier. Hiernaast graag de aandacht van iedereen die woont op één van beide parken. Helaas is deze aandacht gericht op iedereen maar slecht toepasbaar op een enkeling, zoals zo vaak. Het gaat om ergernissen waarvan ik nu persoonlijk jullie aandacht vraag omdat ik hier dagelijks mee geconfronteerd wordt. De top 5 (en geloof me er is een top 20 aan te maken):

  • Breng karren terug na gebruik en ja tijdens een enorme bui kan dit wel eens uitblijven; Als je ziet dat er al 3 of 4 karren staan bij een laan….. wees dan sociaal en zet de kar die je terugbrengt op een andere laan;
  • Onderhoud je hagen en heggen en schuttingen aan het mandelige terrein;
  • Geen overvolle containers op vrijdag en gooi zeker jouw afval niet in andermans container…. not done, vraag dit eerst als je dit toch van plan bent!!!
  • Ruim de poep op van je hond. Op de paden maar ook op de dijk. Een aantal notoire “overtreders” is aangesproken maar: uit ervaring kan ik melden dan sommige hondeneigenaren de poep opruimen met een plastic zakje en deze vervolgens in andermans haag gooien.
  • En de uitsmijter (punt 5 dan) …… op de dijken staan picknick tafels. Beste bewoners, deze zijn VOOR mensen en NIET voor dieren. GEEN honden op de tafels, als eigenaar wordt je hierop aangesproken als het toch gebeurt, want:
    – Honden op tafel levert een hiërarchisch probleem tussen mens en dier;
    – Honden op tafel levert een rangorde probleem op tussen dieren onderling;
    – Uitermate onhygiënisch;
    – Rete irritant gezien overlast voor NIET honden liefhebbers.
Digitale nieuwsbrief #5 – 2022/06

Nieuwsbrief #5 2022/06

Nieuwsbrief Poldertuin | ’t Vissertje juni 2022

Wat mededelingen van huishoudelijke aard

Busplekken

De 5 heringerichte parkeerplaatsen, naast de grote gastank, zijn alleen en uitsluitend bedoeld voor grote bestelbussen c.q. werkbussen, dus geen personenauto’s, “combo-auto’s” of uit de “kluiten gewassen” personenauto’s. Dit geldt uiteraard ook voor de grotere SUV’s/terreinwagens etc. Deze voldoen NIET aan de eisen van een bestelbus. Sancties zullen volgen als men zich niet aan de regels houdt. Wij willen jullie erop attenderen dat dit gezamenlijk is afgesproken in de ALV, het is de wens van de bewoners en als bewoners moeten we ons dus aan deze eenvoudige regel houden.

Wijziging administratiekantoor
Met ingang van 1 september a.s. gaat de vereniging in zee met een ander administratiekantoor, Omnium de Boekhouder. Dit ook op aanraden van onze kascommissie. Wij hopen op een fijne samenwerking.

Bloembakken
Zoals jullie wellicht hebben gezien zijn onze parken opgefleurd met een aantal bloembakken aan de lantaarnpalen. Op de twee bruggen op beide parken hebben we ook bloembakken geplaatst. Willem en Alex voorzien twee keer per week de bakken van water en voeding.

Let op!

Vakantiesluiting
Het kantoor is wegens vakantie gesloten van maandag 20 juni /m vrijdag 24 juni.

Mocht je in deze periode iets kwijt willen of een vraag willen stellen, mail dit dan naar info@poldertuin-vissertje.nl. Als het urgent is, reageert het bestuur hier snel op.

Voor echt spoedeisende zaken en noodgevallen kun je bellen naar 06-54284450.

Nog 1 huishoudelijke mededeling

  • Privételefoon van Esther

    Dit onderwerp komt steeds weer terug in de afgelopen nieuwsbrieven. Nog steeds wordt Esther op haar privételefoon gebeld en geappt. Je kunt Esther op alle werkdagen, behalve woensdag, tijdens kantooruren, 9.30 tot 13.30 uur bereiken. Wil je informatie stuur altijd een mail naar info@poldertuin-vissertje.nl.
    Esther zal in haar vrije tijd de app niet beantwoorden maar alleen reageren via de e-mail.

Vergeet niet de meterstanden van het water en elektra door te geven voor 28 juni a.s.

Rondje park

Vorige week hebben Elvira en Peter, twee bestuursleden van onze vereniging, een rondje park gelopen. Zij zijn geschrokken van sommige kavels op onze parken. Veel leden onderhouden hun kavel en opstal uitstekend, maar helaas moeten wij ook constateren dat een aantal leden hun kavel en opstal laten verslonzen, bv. onkruid langs het pad, overhangend groen en algemene indruk van de kavel.

Het gevolg is een achteruitgang van de kwaliteit van de parken. Het bestuur zal persoonlijk een aantal leden aanschrijven over hun kavel en opstal.

Tevens heeft een aantal leden (nog) niets aan de oorspronkelijke erfgrens van het kavel gedaan. In oktober staat de volgende snoeironde gepland.


Wees je ervan bewust dat dit de laatste kans is om op eigen gelegenheid terug te gaan naar de oorspronkelijke erfgrens. Ga je niet terug naar de erfgrens dan kan dat gevolgen hebben. De situatie kan zich voordoen dat het bestuur de werkzaamheden zal moeten uitvoeren en dan kan toch gevolg hebben dat de kosten worden verhaald op de eigenaar van het betreffende kavel. 

Graag jullie aandacht

Als er vuurwerk afgestoken wordt, zoals in de nacht van 12 juni bij Eetcafé Raar, ga je zelf actie ondernemen. 

Bij het afsteken van vuurwerk spreek je iemand aan of maak een melding van overlast bij de politie. Hoe meer meldingen hoe beter! 

Dit voor dossieropbouw, mocht er ooit onverhoopt weer overlast komen, dan kunnen er maar het beste zoveel mogelijk meldingen bij de politie liggen.

En dan dit - Groepsapp!

Deze groepsapp is bedoeld voor allerlei zaken, zoals bv. hulpvraag, autolichten branden, autodeur staat open of gratis af te halen. Nu komt het geregeld voor, dat in de app diverse leden zijn/haar ongenoegen uiten. Zoals bv. afsteken vuurwerk, zooitje vuilnisbakken, karren die niet teruggebracht worden. Als de één reageert, reageert er weer een ander waardoor er oeverloze discussies ontstaan. Zo komen we in een negatieve spiraal terecht. Onze tip: laten we hiermee stoppen en de app positief houden. Gebruik deze app ook niet na 22.00 uur. Voor calamiteiten heeft de vereniging de SOS/Alarm/handhaving app. Aanmelden kan via info@poldertuin-vissertje.nl.

Belangrijke data om niet te vergeten

  • Controle brandblussers – vrijdag 8 juli tussen 9.00 tot 13.30 uur – locatie kantoor

  • Controle brandblussers – maandag 18 juli tussen 9.00 tot 13.30 uur – locatie kantoor

  • Algemene Ledenvergadering – woensdag 2 november om 19.30 uur in ’t Zespunt te Moordrecht

Busplekken op parkeerplaats Poldertuin

Namens het bestuur nog even een reminder omtrent de busplekken.

De 5 heringerichte parkeerplaatsen, naast de grote gastank, zijn alleen en uitsluitend bedoeld voor grote bestelbussen, dus geen personen auto’s, “combo-auto’s”‘ of uit de “kluiten gewassen” personen auto’s. De wat kleinere bestelauto’s kunnen gewoon op de gebruikelijke parkeerplaatsen staan. Dit geldt uiteraard ook voor de grotere SUV’s/terreinwagens etc.; deze voldoen NIET aan de eisen van een bestelbus. Sancties zullen volgen als men zich niet aan de regels houdt. Wij willen jullie er op attenderen dat dit gezamenlijk is afgesproken in de ALV; het is de wens van de bewoners en als bewoners moeten we ons dus aan deze eenvoudige regel houden. We rekenen op jullie medewerking. Onderstaand het originele bericht nav de afspraken zoals gemaakt in de voorlaatste ALV:

_____________________________________________________________________________________________________________________

Vrijdag 15 april heeft Willem samen met Peter vd Burg vijf busplekken op De Poldertuin gemaakt, busplekken voor grote bussen, dus GEEN bestelauto’s! De busplekken kan je vinden ter hoogte van de gastank. Op de parken hebben we namelijk behoorlijk wat grote bussen. Daardoor kunnen andere gebruikers moeilijk inparkeren en een draaicirkel niet maken.

Als de busplekken vol zijn, dan kan je je bus buiten de parkeerplaats parkeren, dus langs het Oosteinde. Dus GEEN personenauto’s parkeren op de busplekken. Ga je daar wel parkeren, dan riskeer je een boete. Het bestuur gaat hierop handhaven.

Kantoor gesloten tijdens de meivakantie

Het kantoor is wegens vakantie gesloten t/m 5 mei.
Mocht u iets kwijt willen of een vraag willen stellen, mail dit dan naar info@poldertuin-vissertje.nl.
Als het urgent is, reageert het bestuur hier snel op. Voor echt spoedeisende zaken en noodgevallen kunt u bellen naar 06-54284450.

Huib Spierenburg verlaat het bestuur
Poldertuin | ‘t Vissertje onder de aandacht